Kinderen leren met hun handen. Baby’s gebruiken ze reeds kort na de geboorte om hun wereld te verkennen. Eerst door te voelen, daarna door te grijpen en daarna door alles wat ze binnen handbereik krijgen in hun mond te stoppen. Eenmaal baby’s gaan grijpen, beginnen ze met het manipuleren van voorwerpen. Loslaten is een belangrijke mijlpaal. Oorzaak-gevolg. Krabbelen, tekenen, spelen, … zijn belangrijk voor de verdere ontwikkeling. Het is normaal dat kinderen tot 4 jaar nog van hand wisselen, afhankelijk van aan welke kant het materiaal staat dat ze willen vastnemen. Ze hebben nog geen handvoorkeur. Pas daarna zie je dat ze steeds meer dezelfde hand gaan gebruiken. Het is een ingewikkeld mentaal proces dat wordt afgelegd, maar dankzij activiteiten die met onze handen worden uitgevoerd, wordt dit gestimuleerd. Gedurende de hele kindertijd zullen onze handen ons allerlei zaken laten ervaren, het mentale proces beïnvloeden en ondersteunen. Kortom, onze handen zijn onze meest waardevolle instrumenten en vragen zeker bij kinderen onze volle aandacht.
- Zelfvertrouwen groeit
- Actief leren met alle zintuigen
- Senso-Motorische ontwikkeling
- fijne motoriek
- Cognitieve ontwikkeling
- Senso-Motorische ontwikkeling
- Creativiteit bevorderen
- De beleving van het ‘maken’
- Frustratiedrempel verhogen
- Risico-analyse
- Nieuwe ervaringen
- Doorzettingsvermogen verhogen
- Opgewassen zijn tegen tijdsdruk
Reeds vanaf de jaren 1500 waren grote pedagogisch denkers al overtuigd van het belang van het leren met je handen en om alle zintuigen te betrekken bij het onderwijzen van kinderen. Dit resulteerde uiteindelijk in een aantal methodescholen waarbij handvaardigheden en creativiteit een grote rol speelden in hun pedagogie, zoals Steiner, Waldorf, Friedrich Froebel, Mc Millan, … Ook het klassieke onderwijs erkende de nood aan handactiviteiten. Maar de laatste decennia hebben deze vakken plaats moeten ruimen voor meer theorie. De kleuterklas is gelukkig nog wat gevrijwaard gebleven en er wordt gelukkig nog veel aandacht besteed aan knutselactiviteiten. En terecht. Dit draagt bij tot een volledige ontwikkeling. Maar na de kleuterklas blijven veel kinderen op hun honger zitten. Er zijn kinderen die geen enkele ervaring met gereedschap hebben of zullen hebben tijdens hun hele schoolloopbaan. Sommigen komen thuis in aanraking met het gebruik van gereedschap, maar heel wat kinderen hebben minder geluk. Veel kinderen willen nochtans ingenieur, chirurg, loodgieter, timmerman, bakker, lasser, mode-ontwerper, visagist, kapper, … worden, maar missen de precisievaardigheden om dadelijk uit de startblokken te schieten. Handactiviteiten stimuleren bij kinderen is een investering in de toekomst.