ALGEMENE

ERGOTHERAPIE

LEREN DOOR TE SPELEN!

  • Vraag aan 10 mensen wat ergotherapie is en je zal 10 verschillende antwoorden krijgen. Het is ook niet zo eenvoudig. Toen ik 25 jaar geleden ergotherapie studeerde, kon ik er alleszins geen zinnig antwoord op geven. Nu wel. Dus, bij deze:

    Ergotherapeuten zijn paramedisch geschoolde therapeuten. Je vindt ze dus terug in het rijtje van de logopedisten, podologen, diëtisten, … Ergotherapeuten zijn veelal tewerkgesteld in ziekenhuizen, revalidatiecentra, woonzorgcentra, leersteuncentra, centra voor ambulante revalidatie (CAR) enz, enz, enz, … maar pas de laatste 5 jaar zijn ze meer en meer zichtbaar in privé- en/of multidisciplinaire praktijken. Eindelijk!

    Wanneer een ergotherapeut is afgestudeerd is hij/zij zeer breed geschoold, waardoor hij/zij in heel wat sectoren terecht kan. We moeten dus al heel vroeg van alle markten thuis zijn. Dat maakt ons wat onbekender, want de ergotherapeut in het woon-zorgcentrum doet iets helemaal anders dan de kinderergotherapeut. En dat maakt het wat moeilijker om uit te leggen wat ‘een’ ergotherapeut doet. Omdat we steeds vanuit de hulpvrager werken zijn geen twee therapiesessies hetzelfde aangezien ook niemand van onze cliënten hetzelfde is. We staan bekend om onze creatieve insteek om elke therapiesessie op maat te voorzien.

    Neem de activiteit af van een persoon en hij wordt doodongelukkig. Als iemand door bijvoorbeeld een beroerte niet meer voor zichzelf kan zorgen en geen betekenisvolle activiteiten meer kan uitvoeren is dat ontmoedigend, niet alleen voor de persoon zelf die de beperking ervaart, maar ook voor zijn naaste familie. Het gaat dus niet alleen over de persoon met de hulpvraag, maar evenzeer wordt de omgeving nauw betrokken. Net zoals een kind merkt dat schrijven bij de leeftijdsgenootjes vanzelf gaat, ook ontmoedigt geraakt en dit ook weer impact heeft op het hele gezin. Via dagelijkse activiteiten werken we als ergotherapeut aan een hulpvraag en dat kan zowel op fysiek als psychisch vlak.

  • Een kinderergotherapeut is gespecialiseerd in de ontwikkeling van kinderen en het beoordelen van het vermogen van een kind tot het komen van dagelijkse activiteiten. De nadruk ligt op het mogelijk maken van spel en leren, van deelname aan het gezinsleven, deelname op school en in de ruime omgeving.

    Een kinderergotherapeut kan spel- en ontspanningsmogelijkheden (bv spel bevorderen bij een kind met autisme of handicap, aanpassingen voorstellen in de sportclub), de vaardigheden die nodig zijn op school (observatie in de klas, schrijven, rekenen, …) en zelfredzaamheid (veters leren strikken, zelfstandig eten, aankleden, wassen…) aanpakken.

    Kinderergotherapeuten hebben een goede kennis over de normale ontwikkeling van een kind en wanneer de mijlpalen in de ontwikkeling bereikt moeten zijn. Niet alleen de mogelijkheden van een kind kunnen zo in kaart worden gebracht (zoals fijne motoriek, prikkelverwerking, grove motoriek enz.) maar ook op welke manier een kind functioneert in zijn omgeving en in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Om deze gegevens te verzamelen kan er een gesprek plaatsvinden met de ouders, school en evt. andere zorgverleners. Daarnaast worden ook gestandaardiseerde testen afgenomen. Deze gesprekken en testresultaten geven een volledig beeld van het functioneren, zodat de ergotherapeut zeer gericht kan werken.

    Van zodra de therapeut alle informatie verzameld heeft en de doelstellingen heeft bepaald (in samenspraak met ouders en kind) kan de therapie van start gaan. De therapie richt zich op de interesses van het kind en is gericht op deelname aan het dagelijks leven. Uiteraard zal in het leven van een kind de schoolvaardigheden een grote rol spelen. Er wordt dus zeer praktisch gewerkt en op het probleem zelf gewerkt.

    Bij kindertherapie worden de ouders tot een maximum betrokken. Ouders zijn namelijk de experts van hun kind en van onschatbare waarde binnen de therapie.

  • De ergotherapeut kan aan volgende doelstellingen werken:

    Fijne motoriek:

    • grijpen en reiken



    • knippen, kleuren, scheuren, vouwen



    • samenwerking beide handen



    • voorkeurshand ontwikkelen



    • schrijfvoorwaarden: hanteren van potlood, druk doseren bij het schrijven, … aanleren van schrijfpatronen (zie pagina schrijven)



    • schrijven: onleesbaar schrift, moeite met het aanleren van de letters en de letterverbindingen, schrijfbeweging, laag schrijftempo, moeite met de zithouding (zie pagina schrijven)



    • oog-handcoördinatie

    Zelfredzaamheid

    • 
(zelfstandig) aan- en uitkleden


    • (zelfstandig) eten



    • veters strikken



    • sluitingen (kleding, voeding, dozen, …)

    Handelen

    • aanleren van vaardigheden



    • plannen en organiseren van activiteiten



    • zelfstandig uitvoeren van opdrachten



    • zelfstandig spelen



    • automatiseren van vaardigheden



    • Structureren en organiseren


    Ruimtelijke oriëntatie en organisatie

    • links-rechts oriëntatie



    • 
structuur en orde



    • puzzelen, bouwen, construeren



    • ontwikkeling lichaamsplan, lichaamsbesef



    Advisering

    • pedagogische vragen

    • hulpmiddelen

  • Zonder voorschrift revalidatie-arts

    Intakegesprek en/of testafname 65 euro/uur

    Algemene ergotherapiesessie 65 euro

    een kinderergotherapiesessie bestaat uit 45 min therapie en 15 minuten overleg met de ouders (door de ouders te betrekken kan de therapie tot een minimum beperkt worden). Soms kan er toch gekozen worden voor een sessie van 30 minuten, zoals bv bij zeer jonge kinderen of een specifieke problematiek. Uiteraard wordt het tarief aangepast naar 35 euro/half uur.

    Advies- of schooloverleg 40 euro

    Observatie- en eindbilan voor derden 40 euro

    Voor multidisciplinair overleg worden uiteraard geen kosten aangerekend.

    Betaling: er kan via Payconiq, cash of via overschrijving betaald worden.

    Sommige ziekenfondsen voorzien een tussenkomst voor ergotherapie of hebben zelf ergotherapeuten in dienst:

    Helan:

    Indien u aangesloten bent via een vroegere Medicaliaverzekering, kan u een terugbetaling krijgen van 75% van het bedrag dat je zelf betaalt, na eventuele andere terugbetalingen door je ziekenfonds.

    CM – Christelijke Mutualiteit

    De Voorzorg – Bond Moyson

    Liberale Mutualiteit

    Vlaams en Neutraal Ziekenfonds

    Met voorschrift revalidatie-arts

    Katrien Roos is een erkende ergotherapeut en beschikt over een RIZIV-nummer.

    Er is recht op terugbetaling indien een voorschrift kan voorgelegd worden van een revalidatiearts en mits er een revalidatieperiode is doorlopen in een door het RIZIV erkend of geconventioneerd revalidatiecentrum. Het voorschrift moet opgesteld zijn binnen de 6 maanden na het doorlopen van het revalidatieprogramma.

    De interventies ergotherapie, die recht geven op terugbetaling:

    • observatiebilan en beschrijvend rapport, gericht zowel aan de voorschrijvende arts als de huisarts van de patiënt.

    • oefensessies met functionele training (max 7 sessies van 180 min.)

    • informatie-, advies- en opleidingssessies, in zake het gebruik van aanpassingen aan de omgeving en functionele hulpmiddelen (max 2 x 60 min)

    • functioneel eindbilan met beschrijving van de interventies en een evaluatie van de resultaten ten behoeve van de geneesheer speciallist in revalidatie van het centrum en de behandelende arts van de patiënt.

    Het RIZIV hanteert volgende honoraria:

    Aan huis Code Tarief Terugbetaling Remgeld

    Bilan (onderzoek/tests)
    van mogelijkheden en beperkingen 784291-784302 € 186,21. € 139,66. € 46,55

    Oefensessies
    (training prothese, orthese, hulpmiddelen) 784313 € 163,44 € 122,58. € 40,86

    Informatie-, advies-
    en opleidingssessies aan 60 min. 784335. € 57,19 € 42,90 € 14,29

    Eindverslag voor geneesheer-specialist
    in reva en huisarts. 784350. € 91,07 € 68,31. € 22,7

    Helan

    Indien u aangesloten bent via een vroegere Medicaliaverzekering, kan u een terugbetaling krijgen van 75% van het bedrag dat je zelf betaalt, na eventuele andere terugbetalingen door je ziekenfonds.

“Leren door te spelen”

is een natuurlijke, creatieve, effectieve en vooral plezierige manier waarop kinderen kennis en vaardigheden kunnen ontwikkelen.