SCHRIJVEN

Wanneer schrijven moeizaam gaat en ‘stom’ wordt.

schrift vòòr interventie

S.V. 11 jaar: Schrijfresultaat vòòr interventie. Linkshandig, klachten van pijnlijke pols, schouders en nek bij het schrijven, slordig schrift. Deze jongen schreef met een gehoekte pols waarbij zijn hand boven het schrijfresultaat lag ipv eronder.

S.V. 11 jaar: Schrijfresultaat na interventie. Pijnklachten verdwenen, schrijven kan langer volgehouden worden, leesbaar schrift. Geen gehoekte pols meer.

A.I, 9 jaar: Linkshandig, onleesbaar schrift, vermijden van het schrijven. Schrijfresultaat na 10 sessies.

De kinderergotherapeut is de specialist bij uitstek om schrijfproblemen aan te pakken.

Schrijven is immers een complexe perceptuele-motorische vaardigheid en vraagt integratie van zowel visueel-motorische coördinatie, motorische planning, ruimtelijke organisatie, integratie van de geschreven taal, tijdsbeheersing, tactiele en kinetische sensitiviteit als van cognitieve en perceptuele vaardigheden. Hoy, M. M. P., Egan, M. Y., & Feder, K. P. (2011). A Systematic Review of Interventions to Improve Handwriting. Canadian Journal of Occupational Therapy (1939), 78(1), 13–25. https://doi.org/10.2182/cjot.2011.78.1.3

In mensentaal wil dit zeggen dat schrijven een ingewikkelde vaardigheid is waarbij veel dingen tegelijkertijd moeten gebeuren. Denk maar aan het coördineren van de handbewegingen met wat je kind ziet, het plannen van hoe de letters worden gevormd, ervoor zorgen dat alles op de juiste plaats staat, begrijpen wat je wilt schrijven, op tijd stoppen met schrijven, voelen hoe de pen over het papier beweegt en hoe hard je moet drukken, en ook nog eens nadenken over wat je precies wilt zeggen. Het is heel wat hersen- en lichaamsactiviteit die allemaal moet samenwerken om tot schrijven te kunnen komen.

Wanneer ingrijpen?


Schrijven is een belangrijke vaardigheid. Toch loopt het schrijven niet bij elk kind even vlot. Op school kan een kind in de knoei komen met de pengreep, het schrijftempo, schrijfresultaat, kramp en pijn bij het schrijven, ‘bokkepoot’… Uiteraard leidt dit tot frustraties, zowel bij kinderen, ouders, alsook leerkrachten. Soms is er sprake van een onderliggend probleem, maar evengoed heeft een kind een fout letterpatroon aangeleerd, waardoor het tempo en nauwkeurigheid mist. De oorzaken zijn divers, maar daarom niet minder aan te pakken.

De ervaring leert me dat het voor ouders een grote stap is om externe hulp in te schakelen. “Is het wel een probleem, zal mijn kind er niet gewoon uitgroeien, hij of zij moet gewoon meer oefenen, …” De ouders die ik hier zie hebben meestal spijt dat ze niet vroeger contact hebben opgenomen toen het schrijven nog in het beginstadium zat. Of, omgekeerd, soms krijg je als ouder het signaal dat de pengreep fout is en blijkt na ons eerste gesprek dat er geen probleem is. Er bestaan namelijk verschillende aanvaardbare pengrepen. 
Twijfel je, dan stel ik voor dat je me contacteert. Ik luister graag naar jouw verhaal.

Indien het voor een kind moeilijk wordt om te schrijven of indien er signalen komen vanuit de school nemen we een aantal testen af. Dit zijn gestandaardiseerde testen en zo kan beoordeeld worden of therapie noodzakelijk is en waar er specifiek op gewerkt kan worden. 
Je kan ook zien waar jouw kind zich bevindt ten opzichte van leeftijdsgenootjes.


Door middel van spel en door gebruik te maken van de interesses van een kind, proberen we het plezier van het schrijven terug te vinden. Ik zie dikwijls kinderen in de praktijk die schrijven (of zelfs tekenen) wegzetten als ‘stom’, ‘nutteloos’, ‘het verschrikkelijkste op de wereld’, … en soms is dat alleen al een teken dat ze het heel moeilijk vinden en dat kan verschillende oorzaken hebben. Zijn ze heel voorzichtig in het bewegen, nemen ze geen risico’s of zijn het juist kinderen die zelden eens stilzitten, dan is dit een extra aandachtspunt.

Het is zinvol om hulp in te schakelen als er sprake is van:


  • teveel of juist te weinig druk op het potlood of pen

  • 
onleesbaar schrift

  • slordig schrift, veel doorhalingen en verbeteringen

  • onregelmatig letterverloop, afstand tussen letters en woorden te breed of te kort

  • omkeringen in het schrift, spiegelbeeldschrijven

  • onefficiënte pengreep

  • letters en letterverbindingen onvoldoende gekend

  • traag schrijftempo

  • moeite met zithouding

  • pijn/klachten bij het schrijven

  • clownesk gedrag tijdens het schrijven

  • wenen tijdens het schrijven

  • vermijdingsgedrag