AMBACHTELIJKE HOUTBEWERKING

Als passie en opleiding samenkomen dan kan dat alleen maar voor een enthousiaste therapeut zorgen. In de opleiding Ergotherapie te Gent kreeg vroeger elke ergotherapeut een basis houtbewerking mee. Ik herinner me een prachtige zolder met prachtige werkbanken en vooral zeer interessant materiaal. Het was het beste uurtje van de week en die interesse is alleen maar blijven groeien. Nu heb ik iets mooiers. Geen machines meer, want de relatieve stilte bij het slow-woodworking heeft iets rustgevends. Geen stof, de geur van hout, het ritmische geschaaf en getimmer, … Houtbewerking blijkt dan ook nog een ideaal middel te zijn om heel wat doelstellingen te kunnen afvinken. Welkom in mijn houtatelier.

1. Fijne motoriek: Houtbewerking vereist nauwkeurige handbewegingen, zoals het vasthouden van gereedschap en het bewerken van hout. Door op jonge leeftijd met hout te werken, verbeteren kinderen hun fijne motoriek en ontwikkelt hun hand-oogcoördinatie. Dit is een goede voorbereiding op activiteiten zoals schrijven, tekenen en andere vaardigheden waar precisie belangrijk is.
2. Creativiteit en verbeelding: Houtbewerking stimuleert de creativiteit. Kinderen kunnen hun eigen ontwerpen bedenken en deze vervolgens met hout tot leven brengen. Door te leren omgaan met gereedschap en materialen kunnen ze hun ideeën omzetten in tastbare objecten. Dit bevordert niet alleen hun creativiteit, maar ook hun probleemoplossende vaardigheden.
3. Geduld en doorzettingsvermogen: Houtbewerking vereist geduld en doorzettingsvermogen. Kinderen leren op deze manier dat het tijd kost om iets te maken en dat ze kunnen leren van fouten en tegenslagen. Zo ontwikkelen ze doorzettingsvermogen en leren ze om door te zetten.
4. Zelfvertrouwen en trots: Het voltooien van een houtbewerkingsproject geeft kinderen een gevoel van zelfvertrouwen en trots. Ze zien hun eigen inspanningen beloond worden met een tastbaar resultaat. Dit versterkt hun gevoel van eigenwaarde en moedigt hen aan om nieuwe uitdagingen aan te gaan.
5. Veiligheid en verantwoordelijkheid: Door op jonge leeftijd te leren werken met gereedschap, leren kinderen de noodzaak van veiligheid en verantwoordelijkheid. Ze begrijpen dat gereedschap gevaarlijk kan zijn als ze er niet juist mee omgaan en ze leren voorzorgsmaatregelen te nemen. Dit verhoogt niet alleen hun bewustzijn van risico's, maar ook hun vermogen om verantwoordelijkheid op te nemen voor hun acties.
Kortom, deze vaardigheden zijn niet alleen nuttig tijdens het werken met hout, maar zijn ook van onschatbare waarde in andere aspecten van het leven.

HANDELEND LEREN DOOR CONCRETE ACTIVITEITEN

De houtbewerking bij Lerende Handen gebeurt zonder machines. Dat heeft een aantal voordelen: het is veilig, er is geen gehoorbescherming nodig en er vliegt geen schadelijk stof rond. Er wordt enkel met vol hout gewerkt, geen plaatmateriaal!

Natuurlijk zorgt ambachtelijke houtbewerking voor wat extra fysieke uitdagingen zoals uithouding, tweehandig handelen, grof en fijn motorisch handelen, evenwicht en natuurlijk … spierkracht.  Het grote voordeel aan het werken met enkel handgereedschap is dat het werk op elk moment kan gestaakt worden. Als het fysiek te zwaar wordt, pauzeer je of doe je even iets anders. Kinderen laten mooi zien hoe je dat doet.

Hout bewerken is natuurlijk niet enkel fysiek uitdagend, maar doet ook beroep op je cognitieve vaardigheden. Aan het eigenlijke houtbewerken gaat immers heel wat denkwerk vooraf. Je moet plannen, structureren, organiseren, meten, aanpassen, … En tijdens het bewerken moet je constant terug je werk evalueren. Het gevreesde moment is altijd het ‘point of no return’. Je zaagt iets af wat niet afgezaagd had moeten worden. Je plan moet bijgestuurd worden. 

 

Houtbewerking kan worden ingezet bij:

  • kinderen die moeite hebben met rekenen

  • kinderen met ASS

  • kinderen die moeite hebben met ruimtelijk inzicht

  • kinderen met dyscalculie

  • trainen van executieve functies

  • trainen van grove en fijne motoriek

  • kinderen met een coördinatiestoornis (DCD, …)

Wat kan houtbewerking voor hen betekenen?

  • zelfvertrouwen groeit

  • actief leren met alle zintuigen

  • senso-motorische ontwikkeling

  • coördinatie

  • taal- en luistervaardigheden

  • spierspanning, spierkracht

  • sensorische gewaarwording

  • visueel-motorische integratie

  • visueel ruimtelijk bewustzijn

  • cognitieve ontwikkeling

  • tijdsorganisatie en planning

  • aandacht en concentratie

  • relaties leggen oorzaak-gevolg

  • probleemoplossend vermogen

  • rekenvaardigheden

  • geheugen

  • keuzes maken, prioriteiten stellen

  • creativiteit bevorderen

  • de beleving van het ‘maken’

  • frustratiedrempel verhogen

  • risico-analyse

  • nieuwe ervaringen

  • doorzettingsvermogen verhogen

  • opgewassen zijn tegen tijdsdruk

  • evt leren samenwerken aan 1 gezamenlijk project