ALGEMENE

ERGOTHERAPIE

LEREN DOOR TE SPELEN!

  • Vraag aan 10 mensen wat ergotherapie is en je zal 10 verschillende antwoorden krijgen. Het is ook niet zo eenvoudig. Toen ik 27 jaar geleden ergotherapie studeerde, kon ik er alleszins geen zinnig antwoord op geven. Nu wel. Dus, bij deze:

    Ergotherapeuten zijn paramedisch geschoolde therapeuten. Je vindt ze dus terug in het rijtje van de logopedisten, podologen, diëtisten, … Ergotherapeuten zijn veelal tewerkgesteld in ziekenhuizen, revalidatiecentra, woonzorgcentra, leersteuncentra, centra voor ambulante revalidatie (CAR) enz, enz, enz, … maar pas de laatste 10 jaar zijn ze meer en meer zichtbaar in privé- en/of multidisciplinaire praktijken. Eindelijk!

    Wanneer een ergotherapeut is afgestudeerd is hij/zij zeer breed geschoold, waardoor hij/zij in heel wat sectoren terecht kan. We moeten dus al heel vroeg van alle markten thuis zijn. Dat maakt ons wat onbekender, want de ergotherapeut in het woon-zorgcentrum doet iets helemaal anders dan de kinderergotherapeut. En dat maakt het wat moeilijker om uit te leggen wat ‘een’ ergotherapeut doet. Omdat we steeds vanuit de hulpvrager werken zijn geen twee therapiesessies hetzelfde aangezien ook niemand van onze cliënten hetzelfde is. We staan bekend om onze creatieve insteek om elke therapiesessie op maat te voorzien.

  • Een kinderergotherapeut is gespecialiseerd in de ontwikkeling van kinderen en het beoordelen van het vermogen van een kind tot het komen van dagelijkse activiteiten. De nadruk ligt op het mogelijk maken van spel en leren, van deelname aan het gezinsleven, deelname op school en in de ruime omgeving.

    Een kinderergotherapeut kan spel- en ontspanningsmogelijkheden (bv spel bevorderen bij een kind met autisme of handicap, aanpassingen voorstellen in de sportclub), de vaardigheden die nodig zijn op school (observatie in de klas, schrijven, rekenen, …) en zelfredzaamheid (veters leren strikken, zelfstandig eten, aankleden, wassen…) aanpakken.

    Kinderergotherapeuten hebben een goede kennis over de normale ontwikkeling van een kind en wanneer de mijlpalen in de ontwikkeling bereikt moeten zijn. Niet alleen de mogelijkheden van een kind kunnen zo in kaart worden gebracht (zoals fijne motoriek, prikkelverwerking, grove motoriek enz.) maar ook op welke manier een kind functioneert in zijn omgeving en in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Om deze gegevens te verzamelen kan er een gesprek plaatsvinden met de ouders, school en evt. andere zorgverleners. Daarnaast worden ook gestandaardiseerde testen afgenomen. Deze gesprekken en testresultaten geven een volledig beeld van het functioneren, zodat de ergotherapeut zeer gericht kan werken.

    Van zodra de therapeut alle informatie verzameld heeft en de doelstellingen heeft bepaald (in samenspraak met ouders en kind) kan de therapie van start gaan. De therapie richt zich op de interesses van het kind en is gericht op deelname aan het dagelijks leven. Uiteraard zal in het leven van een kind de schoolvaardigheden een grote rol spelen. Er wordt dus zeer praktisch gewerkt en op het probleem zelf gewerkt.

    Bij kindertherapie worden de ouders tot een maximum betrokken. Ouders zijn namelijk de experts van hun kind en van onschatbare waarde binnen de therapie.

  • De ergotherapeut kan aan volgende doelstellingen werken:

    Fijne motoriek:

    • grijpen en reiken



    • knippen, kleuren, scheuren, vouwen



    • samenwerking beide handen



    • voorkeurshand ontwikkelen



    • schrijfvoorwaarden: hanteren van potlood, druk doseren bij het schrijven, … aanleren van schrijfpatronen (zie pagina schrijven)



    • schrijven: onleesbaar schrift, moeite met het aanleren van de letters en de letterverbindingen, schrijfbeweging, laag schrijftempo, moeite met de zithouding (zie pagina schrijven)



    • oog-handcoördinatie

    Zelfredzaamheid

    • 
(zelfstandig) aan- en uitkleden


    • (zelfstandig) eten



    • veters strikken



    • sluitingen (kleding, voeding, dozen, …)

    Handelen

    • aanleren van vaardigheden



    • plannen en organiseren van activiteiten



    • zelfstandig uitvoeren van opdrachten



    • zelfstandig spelen



    • automatiseren van vaardigheden



    • Structureren en organiseren


    Ruimtelijke oriëntatie en organisatie

    • links-rechts oriëntatie



    • 
structuur en orde



    • puzzelen, bouwen, construeren



    • ontwikkeling lichaamsplan, lichaamsbesef



    Advisering

    • pedagogische vragen

    • hulpmiddelen

“Leren door te spelen”

is een natuurlijke, creatieve, effectieve en vooral plezierige manier waarop kinderen kennis en vaardigheden kunnen ontwikkelen.